Formalności przed odbiorem jachtu
W biurze armatora należy okazać swój patent oraz uprawnienia radiooperatora.
Podpisujemy kontrakt lub inne dokumenty czarteru oraz należy uiścić opłaty miejscowe takie jak: transit log, podatek turystyczny, sprzątanie po rejsie oraz ewentualne opłaty za wyposażenie opcjonalne. Do takich opłat może należeć opłata za: silnik do pontonu, internet, kajak lub SUP.
Na tym etapie należy również zdeponować kaucję za jacht – w formie gotówkowej lub preautoryzacji karty kredytowej (zależnie od warunków oferowanych przez armatora). Ewentualny wybór ubezpieczenia kaucji powinien nastąpić wcześniej, na podczas rezerwacji czarteru.
Po dopełnieniu tych formalności otrzymujemy listę kontrolną jachtu (check list) z pomocą której sprawdzamy stan jachtu oraz kompletność wyposażenia przed rozpoczęciem rejsu. Kapitan sprawdza samodzielnie, według listy, wszystkie elementy wyposażenia jachtu oraz stan techniczny istotnych podzespołów.
Później pracownik firmy czarterowej instruuje kapitana na temat obsługi jachtu, jego wyposażenia, oraz przekazuje ważne dla żeglugi informacje. Czas potrzebny na tę część procedury jest zależny od stopnia skomplikowania jachtu oraz doświadczenia czarterującego – może trwać od kilku minut do ponad godziny. Na koniec podpisujemy check listę. Na niektórych akwenach istotnym elementem procedury „check-in” jest tzw. „chart briefing”, czyli instruktaż na temat akwenu, zagrożeń, polecanych i odradzanych do żeglugi miejsc. Ta część procedury może odbywać się na jachcie lub w biurze armatora. Jest to zwłaszcza istotne, gdy po raz pierwszy żeglujemy w danym rejonie.
Na zakończenie odbioru jachtu otrzymujemy kompletne dokumenty jachtu; należy pamiętać, że ich posiadanie na pokładzie podczas rejsu jest konieczne.