Awaria i problemy podczas czarteru
Podczas prowadzenia rejsu można spotkać się z awarią lub uszkodzeniem wyposażenia jachtu. Krótko przedstawiamy kilka problemów z lakonicznymi wskazówkami, jak sobie z nimi poradzić.
Obcy element na śrubie napędowej
Objawy: wibracie, stukanie, czasem brak objawów
Coraz więcej śmieci różnego rodzaju pływa w morzach. Najłatwiej jest je spotkać blisko brzegu, u ujść rzek i w okolicach portów. Nie trudno wtedy o nawinięcie jakiejś liny, żyłki lub fragmentu sieci rybackiej na śrubę i wał śruby.
Jeżeli jest to cienka żyłka - objawów nie będzie, ale przy dłuższej pracy śruby z takim elementem może dojść do uszkodzenia uszczelnień na wale śruby. Warto przy okazji kąpieli w morzu na kotwicowisku, zerknąć na śrubę napędową i jeżeli coś na niej jest - ostrym nożem należy to usunąć uwalniając śrubę.
W skrajnych przypadkach, bardzo mocnego nawinięcia liny konieczny może być demontaż śruby - ale to wymaga już odpowiednich narzędzi, które na ogół nie znajdują się na pokładzie.
Akumulator
Objawy: szybki (2-4 godziny) spadek napięcia poniżej 11V
Przed wyjściem w morze należy sprawdzać w jakim stanie są akumulatory: gdzie się znajdują, jak ogólnie wyglądają i czy nie są gorące. Tyle możemy stwierdzić gdy jacht jest przyłączony do prądu z kei. Jeżeli chcemy ocenić kondycje akumulatorów, i mamy na to kilkanaście godzin, to powinniśmy: odłączyć zasilanie z lądu i obserwować poziom napięcia w instalacji. Po ok. 30 min. napięcie powinno spaść do ok. 12,2-12,5V i jeżeli poziom napięcia nie niższy niż 12V utrzyma się przez 4-6 godzin przy pracujących odbiornikach (lodówki, oświetlenie, urządzenia nawigacyjne, to znaczy, że stan akumulatorów jest przyzwoity. Po tym czasie napięcie będzie spadało powoli, ale poziom poniżej 11,5V powinien się pojawić dopiero po ok. 12-15 godzinach i to jest moment, w którym należy doładować akumulatory. W instalacji jachtowej zawsze mamy odrębny obwód do uruchamiania silnika (1 akumulator) oraz zestaw akumulatorów obsługujących pozostałe odbiory. Jeżeli występuje agregat prądotwórczy, to on również posiada odrębny akumulator rozruchowy. Zdarza się również, że ster strumieniowy lub winda kotwiczna są wyposażone w dodatkowy akumulator "buforowy", którego zadaniem jest ograniczenie długości przewodów, którymi płynie prąd o bardzo dużym natężeniu (100A i więcej!). W przypadku awarii akumulatora rozruchowego - możemy doraźnie zastąpić go jednym z pozostałych akumulatorów.
Alternator na silniku zapewni zasilanie i ładowanie akumulatorów - pamiętajmy, że aby to ładowanie było skuteczne, silnik nie może pracować na wolnych obrotach, lecz przy prędkości obrotowej ok. 1200-1400 obr/min. Jeśli żeglujemy na katamaranie to ładowanie akumulatorów może być realizowane wyłącznie z jednego silnika lub z każdego z silników - warto się o to dopytać przy odbiorze jachtu. Trzeba o tym pamiętać, jeśli chcemy doładować akumulatory.
Autopilot
Objawy: jacht "gubi kurs" na autopilocie
Zdarza się, że autopilot jest źle skalibrowany, tzn że kiedy jest uruchomiony to zmienia nam kurs. Uruchomienie funkcji kalibracji autopilota wymaga zataczania kręgów, oczywiście najlepiej na silniku, tak aby nie utrudniać ruchu innych statków. Trzeba poświęcić parę minut na to aby autopilot został skalibrowany.
Pasek klinowy
Objawy: brak ładowania, alarm i czerwona kontrolka "akumulator".
Na wyposażeniu jachtu powinien być zapasowy pasek klinowy. Przy odbiorze jachtu trzeba to sprawdzić. Można samodzielnie taki pasek wymienić, należy za pomocą klucza nasadowego zluzować mocowanie alternatora, odchylić alternator, nałożyć nowy i ponownie napiąć go. Nie należy nadmiernie napinać paska, ja również nie może on być za nadto luźny. Prawidłowe napięcie to takie, gdy na najdłuższym odcinku pomiędzy kołami strzałka ugięcia paska ma ok. 1 cm.
Wirnik pompy wodnej
Objawy: brak chłodzenia (silnik nie "pluje wodą" z wydechu), alarm i czerwona kontrolna "temperatura"
Wirnik pompy wody zaburtowej (ang: impeler), to element odpowiedzialny za dostarczanie wody morskiej służącej chłodzeniu silnika oraz chłodzeniu spalin wydechowych. W silniku stacjonarnym można samemu taki element wymienić, w razie awarii. Na wyposażeniu jachtu powinien być zapasowy wirnik. Przede wszystkim należy zlokalizować pompę wody zaburtowej (będzie zainstalowana na bloku silnika w miejscu dostępnym) oraz zawór denny czerpni wody (+/- na środku kadłuba w okolicy silnika). Przed demontażem obudowy pompy należy koniecznie zamknąć zawór denny czerpni wody oraz pamiętać należy aby ten zawór otworzyć po naprawie! Przy wymianie wirnika dobrze jest też wymienić uszczelkę (jeśli jest w zestawie). Kierunek obrotu wirnika nie ma żadnego znaczenia przy operacji wymiany. Należy zwrócić uwagę, że niektóre wirniki nie są symetryczne i należy je wtedy instalować w jedynie słuszny sposób.
Filtr wody w odsalarce
Objawy: odsalarka się nie uruchamia
Kiedy odsalarka nie chce pracować może to być związane z zużytym wkładem filtra. W urządzeniu można spotkać wkłady o różnej gradacji. Będą one zamontowane w okolicy odsalarki. Aby je odkręcić powinniśmy użyć dedykowanego do tego klucza. Jeżeli go nie ma to można próbować odkręcić je ręcznie. Trzeba wkłady o odpowiedniej gradacji włożyć na swoje miejsce. Nowe filtry powinny być na wyposażeniu jachtu, jeśli ich nie ma można szukać w sklepach żeglarskich w najbliższym porcie.
O tym jak radzić sobie z usterkami na jachcie możecie nauczyć się na szkoleniu „warsztaty silnikowe” organizowanym przez charter.edu.pl.